Låtskrivande

Juliet, when we made love you used to cry. You said I love you like the stars above, I'll love you till I die.

---

Wow, Mark Knopfler. Wow. Det är allt jag kan säga. Vilka rader. Alla borde lyssna på hans låt Romeo och Juliet och när ni gjort det, lyssna på The Killers version av den. Så jävla rak på sak och ärlig. Ibland önskar jag att även jag kan skriva texter sådär, och folk säger att övning ger färdighet, men jag vet inte. Det måste ju komma från hjärtat också, för att bli riktigt bra.

På tal om låtskrivande så skriver jag nästan aldrig något längre. Jag har hamnat i en sådan extrem skrivkramp så det finns nästan inte, och det är jobbigt. Speciellt när man är i ett band och förväntas bubbla upp texter hela tiden. Jag har gjort allt för att få fram något, och jag vet att jag har upplevt tillräckligt dom senaste månaderna för att få ner det på papper, men sen att sätta ihop det till en låt? Där har vi problemet. Förr var det aldrig ett problem för mig, så jag fattar inte varför det ska bli jobbigt nu? Det är weird.

När jag vill skriva nya låtar brukar jag alltid köpa ett helt nytt block, ett med tomma och blanka papper som luktar sådär... nytt. Men det slutar alltid med att jag har tusen block liggandes på olika platser i rummet, och på dom flesta har jag bara använt två blad. Jag måste verkligen ta mig i kragen nu.

Det finns så många bra låtskrivare: Ben Bridwell, Conor Oberst, Morrissey, Tyler Ramsey. 
En dag ska jag bli lika bra som dom, helt klart. 

Kanske är det så att övning faktiskt ger färdighet. Jag får försöka.

Nu är det bara att skriva.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0