"Your scene is a sellout" (Skulle inte tro det)

Nu under en liten stund har jag tänkt på låten The Funeral av Band of Horses. Jag har tänkt på hur jävla fantastisk den är, på hur många som älskar den, på hur många som inte gillar Band of Horses egentligen men som gillar just den låten osv. Men det som jag tänkt på mest är att Ben Bridwell (sångare i bandet) inte gillar den längre, och på fansens reaktioner på just det. Det enda jag kan säga är:

- Ben, jag förstår dig.

Och jag förstår honom verkligen. Jag tror att han innerst inne är hur nöjd som helst med låten, men pressen den utlöste har gjort honom trött på den. Då den blev en sådan "hit" bland alla som hört den, började han antagligen känna sig pressad. Hur fan skulle han kläcka ut en sådan låt igen? I samma klass? När deras andra skiva Cease To Begin släpptes och den nya turnén var i full gång ville bandet visa världen deras nya fantastiska låtar, men när folk ger blanka fan i dom och börjar skrika "Funeral, Funeeeeraaal, FUNERAAAAAAL", då kan jag ge mig fanken på att Ben blir trött på låten. Den tog för stor plats.

Nu har Band of Horses gett tillstånd till Ford om att få använda låten till sin nya reklam, och någon amerikansk idiot kallade bandet för, jag citerar, "sellouts". Jag blir inte arg, folk får tycka vad dom vill, men jag blir lite besviken. Borde inte ett fan vara klokare än så?



Bens personliga svar på detta är:

- "I'd like to just state for the record that we let all kinds of folks use our songs in all kinds of mediums - TV, films, school projects, etc... My personal stance is that once that music is recorded and released to the world then I don't really care where it goes. The Funeral has been licensed to death (ha, wretch) at this point and if somebody wants to throw down some duckets for it, then feel free."

Håller ni inte med honom? Det gör jag. Och det gör dom inte till några sellouts, så är det bara. Den som säger något annat har inte tänkt till, alls. Jag avslutar det här inlägget med det som Ben sa sist om att låta Ford få använda låten:

- "We promise to use the money to buy camcorders (at Wal-Mart) for people to film The Funeral, so I can get mad and crap my diaper. Fuck it."

Nu är det bara att skriva.
Postat av: F E B B

Tusen tack! :)

2008-11-26 @ 20:48:19
URL: http://febb.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

Godmorgon gumman :)

2008-11-27 @ 08:30:27
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0